16/10/2024
Poradniki techniczne Porady dla początkujących

Na co zwrócić uwagę przy zakupie motocykla? Najważniejsze elementy do sprawdzenia

Jak przygotować się do zakupu motocykla, jakie informacje uzyskać oraz co sprawdzić przy oględzinach?

Zakup pierwszego motocykla, szczególnie dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z jednośladami, może stanowić duże wyzwanie. Przygotowując się do tego kroku, trzeba pomyśleć o paru rzeczach: Jaki motocykl idealnie wpasuje się w Twoje marzenia i potrzeby? Czy jesteś przygotowany na ten wydatek? A może zależy Ci na motocyklu przeznaczonym do konkretnego celu, takiego jak podróże czy szybkie przejażdżki po mieście? Te pytania stanowią jedynie wstęp, ale pamiętaj – zawiść ludzka nie zna granic, więc warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego motocykla, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Przed Tobą wiele możliwości do odkrycia, a zdobyte doświadczenie pozwoli Ci podejmować lepsze decyzje zakupowe w przyszłości. Gotowy? No to jazda! W tym artykule dowiesz się o najważniejszych rzeczach, które trzeba uwzględnić, przymierzając się do zakupu motocykla, dowiesz się o jakie informacje zapytać sprzedawcę oraz co sprawdzić przy oględzinach machiny.

Poszukiwanie motocykla

Kiedy zaczynamy poszukiwania naszego wymarzonego motocykla, istnieje kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę. Przede wszystkim, warto mieć jasny obraz tego, jakiego konkretnie sprzętu szukamy. Czy marzy Ci się dynamiczny ścigacz, wygodny cruiser czy może wszechstronny motocykl turystyczny? Określenie swoich preferencji pomoże skupić się na konkretnych ofertach i ułatwić podjęcie decyzji.

Kolejną kwestią jest ustalenie budżetu, który zostanie przeznaczony na Twoją nową maszynę. Jednocześnie, trzeba być świadomym, że cena może być wskaźnikiem stanu technicznego motocykla, dlatego też trzeba zachować zdrowy rozsądek przy wyborze oferty. Motocykle w niższych przedziałach cenowych dla swojego modelu, często wykazują większe ślady zużycia niż te, które przekraczają cenę średnią , co może prowadzić do dodatkowych wydatków przyszłości.

Gdy przeglądasz oferty motocykli na stronach takich jak OLX czy OTOMOTO, ważne jest, abyś dokładnie przeanalizował ogłoszenie – zapoznaj się z opisem oferty, a także obejrzyj uważnie zdjęcia. W przypadku ogłoszeń sprzedaży, szczególnie ważne jest sprawdzenie, czy sprzedający udostępnia aktualne i wiarygodne dane, które pozwalają na wstępną ocenę motocykla, m. in. zdjęcia, nr VIN, nr rejestracyjny, data pierwszej rejestracji, ostatnie naprawy, lokalizacja. Już na tym etapie, można uzyskać dużo informacji, które mogą zakwalifikować niektóre oferty do odrzucenia, np. poprzez sprawdzenie historii pojazdu na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/, gdzie możesz zapoznać się z historią motocykla. Niezgodność odczytu drogomierza przy okresowym badaniu technicznym? Już coś jest nie tak…

Kontakt telefoniczny ze sprzedawcą

Kolejnym krokiem w procesie zakupu motocykla jest kontakt telefoniczny ze sprzedającym. Podczas rozmowy warto zadać kilka pytań, aby dowiedzieć się więcej o stanie i historii motocykla oraz ocenić, czy warto umówić się na oględziny. Oto przykładowy scenariusz takiej rozmowy:

Po wybraniu numeru do sprzedającego i nawiązaniu połączenia, zapytaj o kilka podstawowych informacji. Możesz zacząć od rzeczy ogólnych – czy oferta jest dalej aktualna? czy jest to, np. Yamaha R6 z 2000 roku? Dlaczego go sprzedaje?

Następnie, zapytaj o ewentualne wady lub uszkodzenia motocykla oraz czy nie uczestniczył w kolizji/wypadku. Spróbuj dowiedzieć się, czy są jakieś istotne defekty, które warto wiedzieć przed przystąpieniem do oględzin.

Następnym tematem do omówienia jest historia ostatnich napraw lub zmian przeprowadzonych w motocyklu. Zapytaj o ostatni serwis motocykla: kiedy miał miejsce, co było naprawiane/wymieniane oraz czy są jakieś plany dotyczące dalszych napraw lub konserwacji, które mogą mieć wpływ na przyszłe użytkowanie pojazdu.

Ważne jest również dowiedzieć się, czy motocykl jest ubezpieczony oraz czy posiada ważny przegląd techniczny. Jest to istotne dla oceny legalności i bezpieczeństwa pojazdu.

Po uzyskaniu większej ilości informacji na temat jednośladu oraz potwierdzeniu jego zgodności z oczekiwaniami, można przejść do etapu umawiania się na oględziny i ewentualnego testu jazdy.

Uwaga! Postaraj się uniknąć pytań typu: Jakie motocykl ma spalanie? W ile się rozpędza do 100km/h? A przede wszystkim – NIE NEGOCJUJ PRZEZ TELEFON! Nie znasz stanu technicznego motocykla, a przedstawione pytania mogę sugerować niewiedzę w tym temacie, co mogę skłonić sprzedającego do oszustwa!

Oględziny

Po wybraniu motocykla i umówieniu terminu, oględziny stanowią okazję do bezpośredniego ocenienia jego kondycji oraz potencjalnych wad. Jest to decydujący moment, który pozwala na podjęcie decyzji o zakupie, uwzględniając wszystkie czynniki techniczne . Ale na co zwrócić uwagę przy oględzinach motocykla? Zacznijmy od podstaw.

1. Dokumenty

Zacznij od sprawdzenia dokumentów pojazdu, dowód rejestracyjny i zawarte w nim dane z danymi właściciela, kartę pojazdu. Sprawdzenie numeru VIN po raz drugi. Widzisz, że sprzedający proponuje podpisanie umowy z poprzednim właścicielem, a nie z nim? Nie idź w to!

2. Ogólny stan wizualny motocykla

Obejrzyj motocykl z każdej strony, aby sprawdzić, czy nie ma powierzchownych wgnieceń, zarysowań lub śladów korozji, które mogłyby świadczyć o wcześniejszych niewłaściwej eksploatacji pojazdu. Dodatkowo, należy zwrócić uwagę na czystość motocykla i sprawdzić, czy nie ma żadnych widocznych wycieków płynów. Zbyt czysty motocykl może być próbą zamaskowania czegoś!

3. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych ele­mentów

Po obejrzeniu motocykla, czas przejść do sprawdzenia podstawowych elementów technicznych. Upewnij się, że motocykl normalnie zapala i pracuje płynnie, a licznik oraz wszystkie wskaźniki działają na pierwszy rzut oka prawidłowo. Nie gaś motocykla, daj mu chwilę na zagrzanie się. W międzyczasie skontroluj wszystkie światła – zarówno przednie (pozycyjne, mijania i drogowe), tylne (pozycyjne i stopu), jak i kierunkowskazów (jeśli motocykl posiada to również awaryjnych – posiadają one osobny obwód, co może wykazać, że mimo działających kierunkowskazów, światła awaryjne mogę nie działać), aby upewnić się, że są one w pełni sprawne i zapewnią odpowiednie oświetlenie drogi. Nie zapomnij także o sygnale dźwiękowym, który również powinien być sprawdzony pod kątem jego działania. Co z tego, że się z niego nie korzysta 🙂

4. Płyny eksploatacyjne

Podczas sprawdzania płynów eksploatacyjnych w motocyklu, należy skoncentrować się na kilku elementach:

  • Olej silnikowy – poprzez wyciągnięcie miarki olejowej lub sprawdzeniu poziomu w szkiełku. Upewnij się, że poziom mieści się w odpowiednim zakresie między minimalnym a maksymalnym, a kolor nie jest bardzo czarny.
  • Płyn chłodniczy – płyn chłodniczy powinien znajdować się we właściwym poziomie i nie powinien mieć widocznych zanieczyszczeń.
  • Płyn hamulcowy – sprawdzenie poziomu w zbiorniczku z przodu i z tyłu (w wypadku hamulców bębnowych nie będzie zbiorniczka). Upewnij się, że płyny te są klarowne i czyste.

Jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości lub niedobory, może to świadczyć o problemach z układem lub koniecznością przeprowadzenia konserwacji.

5. Kontrola łańcucha napędowego

Sprawdź stan napędu:

  • Zębatka tylna – jeżeli zęby mają ostre końcówki, to jest ona do wymiany.
  • Łańcuch – sprawdź jego stan wizualny, czy nie posiada żadnych defektów. Naciąg, czy luz wynosi 2 – 4mm oraz jak daleko jest odsunięte tylne koło. Przekręć kołem parę razy, w celu sprawdzenia czy jest równomiernie naciągnięty i spróbuj pociągnąć za łańcuch przy zębatce – jeżeli odchodzi ponad 0.5mm – wymiana.
  • Zębatka zdawcza – w miarę możliwości zasięgu wzroku, tak samo jak z zębatką tylną – czy nie ma ostrych zębów.

Odpowiednia kontrola pozwoli ocenić, czy konserwacja łańcucha była regularnie przeprowadzana, czy wystąpiło zaniedbanie ze strony właściciela. Zestaw napędowy jest drogi, więc jeżeli okaże się, że jest zużyty, to jest okazja do zbicia ceny.

6. Rama i zawieszenie

Skoncentruj się na amortyzatorach przednich, sprawdzając czy nie wykazują oznak wycieku oleju lub uszkodzeń mechanicznych. Dodatkowo, przetestuj ich działanie poprzez wciśnięcie hamulca przedniego i dociskania przodu do ziemi. W ten sposób sprawdzisz, czy lagi nie przepuszczają oleju.

Aby sprawdzić ramę wsiądź na motocykl i z poziomu kierownicy spójrz w dół:

  • Główka ramy – sprawdź okolice spawów, czy nie wykazują oznak odchodzącego lakieru lub przebarwień, co może oznaczać przekrzywienie lub prostowanie ramy.
  • Ograniczniki skrętu – czy nie są nadmiernie poobijane, krzywe lub ich brakuje.
  • Numer VIN – sprawdź czy numery wybijane na ramie nie wyglądają na naruszone i są zgodne z tymi w dowodzie rejestracyjnym.

Sprawdź również czy rama jest prosta. Z pozycji siedzącej ustaw górną półkę prostopadle do osi koła przedniego i zobacz, czy przód nie ucieka w którąś ze stron. Jeżeli widać, że oś nie ma linii prostej, oznacza, że rama jest po prostu krzywa.

7. Opony i hamulce

Podczas sprawdzania opon i hamulców motocykla istotne jest przeprowadzenie dokładnej oceny:

  • Stanu opon – ogólny wygląd, czy nie są kwadratowe lub popękane. Sprawdzenie bieżnika obejmuje upewnienie się, że nie jest on zbyt zużyty (zgodnie z wymogami prawa, minimum 1,6 mm) oraz rowków w celu wykrycia ewentualnych uszkodzeń. Ponadto, warto zwrócić uwagę na boczne ścianki opony, gdzie znajduje się data produkcji (oznaczona symbolem DOT). Opony starsze niż 10 lat powinny być rozważane do wymiany ze względu na starzenie się materiału.
  • Stanu tarcz hamulcowych – szukaj wszelkich widocznych oznak uszkodzeń, takich jak głębokie zadrapania, nierówności czy pęknięcia. Warto mieć przy sobie odpowiednią miarkę ( może być suwmiarka, ale pomiar może być niemiarodajny, ponieważ przy zużywaniu się tarcz tworzy się rant), aby ustalić ich grubość. Tarcza z grubością mniejszą niż 3mm nadaje się do wymiany.
  • Stanu klocków hamulcowych – jeśli klocki są cienkie lub wyraźnie wytarte, oznacza, że się zużyły.

8. Silnik

Po ogólnych oględzinach wizualnych motocykla, gdzie po raz pierwszy sprawdzaliśmy silnik pod kątem wycieku płynów, czas na jego szczegółowe obejrzenie.

  • Ocena wizualna – skorzystaj z latarki, aby dokładnie przyjrzeć się wszystkim szczelinom i zakamarkom. Zaglądając w te miejsca, starannie sprawdź, czy nie ma widocznych wycieków, osadów czy uszkodzeń, które mogą świadczyć o potencjalnych problemach. Serce motocykla, czyli jego silnik, powinno być w idealnym stanie, dlatego warto poświęcić czas na dokładną analizę, aby upewnić się, że nie ma żadnych nieprawidłowości ani usterek.
  • Zapłon: Sprawdź, czy silnik uruchamia się bezproblemowo, a gdy jest on rozgrzany, czy ponownie uruchomienie go będzie równie łatwe. Oceń, czy działa na wszystkich cylindrach i czy nie ma żadnych niepokojących dźwięków podczas rozruchu jak i podczas pracy.
  • Wydech: Zwróć uwagę na kolor i ilość dymu wydobywającego się z układu wydechowego podczas pracy silnika. Nadmierne dymienie lub nieprawidłowy kolor dymu może wskazywać na problemy z silnikiem – niebieski dym wskazuje na zużycie pierścieni tłokowych lub uszczelniaczy zaworów, a gęsty biały dym – uszkodzenie uszczelki pod głowicą.
  • Dźwięk silnika: Posłuchaj charakterystycznego dźwięku pracy silnika. Niepokojące dźwięki, takie jak stukoty, pukania, mogą sygnalizować problemy z mechanizmem napędowym lub innymi elementami silnika.
  • Reakcja na gaz: Sprawdź, jak silnik reaguje na zmiany obrotów podczas manipulacji gaźnikiem lub przepustnicą. Płynna reakcja na przyspieszenie oraz brak szarpnięć mogą wskazywać na sprawność silnika.

Jazda testowa

Ostatnim etapem przy zakupie motocykla jest jazda testowa. Podczas przejażdżki zwróć uwagę na:

  1. Przyśpieszenie – płynność i moc przyśpieszania w różnych zakresach obrotów silnika.
  2. Hamowanie – skuteczność hamulców – zarówno przednich, jak i tylnych – podczas hamowania z różnych prędkości.
  3. Stabilność – czy motocykl zachowuje stabilność podczas jazdy prosto – puść kierownicę przy ok. 50 km/h i sprawdź, czy nie skręca w żadną stronę.
  4. Zawieszenie – działanie zawieszenia przez przejechanie przez nierówności drogi i wyboje.
  5. Skręcanie – płynność i precyzja skręcania, zarówno podczas wolnych manewrów, jak i szybszych zmian kierunku.
  6. Dźwięk silnika – zwróć uwagę na ewentualne nieprawidłowości.
  7. Wibracje – sprawdź ich poziom przy wyższych obrotach silnika.
  8. Temperatura – czy podczas jazdy motocykl nie osiąga zbyt wysokiej temperatury. Prawidłowa wartości to ok. 80 – 90°C. Jeżeli spotkanie zaplanowałeś na cieplejszy dzień, a motocykl grzeje się ponad te temperatury, sprawdź, czy wentylator załączy się przy temp. 100 – 105°C.
  9. Wygodę – sprawdź wygodę siedzenia, pozycję za kierownicą oraz ergonomię motocykla, upewniając się, że jazda jest komfortowa i odpowiednia dla Ciebie.
  10. Wskaźniki – licznik powinien wskazywać wartości takie jak prędkość, przebieg, obroty silnika, wskaźniki paliwa, wskaźnik temperatury, wskaźnik przełączenia biegów, godzina. Starsze motocykle mogą nie posiadać niektórych wskaźników!
  11. Wyciek płynów – po zakończeniu jazdy koniecznie sprawdź, czy nie ma żadnych wycieków. Płyny podczas pracy pod obciążeniem doświadczają zwiększonego ciśnienia, więc jeśli istnieje jakakolwiek nieszczelność, będzie ona zauważalna przez wycieki.

Jazda testowa pozwala na lepsze zrozumienie charakterystyki motocykla oraz identyfikację ewentualnych problemów, które mogą wymagać uwagi lub naprawy. Dlatego warto poświęcić czas na dokładne przetestowanie go podczas jazdy. Jeżeli wszystko było w porządku, czas na formalności.

Podsumowanie

Przygotowanie się do zakupu motocykla, zwłaszcza dla osób początkujących, to ciężkie zadanie. Należy ustalić swoje preferencje, budżet oraz uzyskać jak najwięcej informacji o ofertach i historii pojazdów, a najważniejszą kwestią w tym temacie jest nienapalanie się na zakup i nie śpieszenie się!!!. Przed oględzinami konieczne jest dokładne przejrzenie ogłoszeń, weryfikacja dokumentów i kontakt z sprzedającym, a podczas oględzin należy szczegółowo sprawdzić stan techniczny, włączając w to płyny eksploatacyjne, ramę, zawieszenie, opony, hamulce oraz silnik. Ostatecznie, jazda testowa pozwala na ocenę komfortu jazdy i identyfikację ewentualnych problemów. Chcąc przyoszczędzić nie warto prosić sprzedającego o wpisanie niższej ceny sprzedaży, niż została ustalona – wykrycie poważnej usterki i zwrócenie pojazdu do byłego właściciela wiąże się ze zwrotem pieniędzy, a nikt nie chciałby zwrotu kwoty mniejszej, niż się zapłaciło. Jakie 8000zł?! Przecież na umowie wyraźnie było zapisane 5000zł, więc zwrócę Panu/Pani tę kwotę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *