16/10/2024
Konserwacja Poradniki techniczne Porady dla początkujących

Wymiana oleju w motocyklu. Wszystko co musisz wiedzieć!

Wymiana oleju w motocyklu

Wymiana oleju w motocyklu – jak się do tego zabrać i co warto wiedzieć?

Na początek warto wiedzieć, dlaczego tak naprawdę wymiana oleju w motocyklu jest niezwykle istotna. Otóż olej silnikowy pełni rolę w zapewnieniu prawidłowej pracy silnika motocykla. Nie tylko smaruje on elementy ruchome, ale także odprowadza ciepło, oczyszcza silnik z osadów oraz chroni go przed zużyciem i korozją. Wybór właściwego oleju jest zatem niezmiernie istotny dla wydajności i trwałości motocykla. Zużyty olej traci swoje właściwości smarne, co negatywnie wpływa na zdrowie silnika. Zbyt mocno zużyty olej może spowodować poważne szkody w jego działaniu.

Teraz, kiedy już poznałeś rolę oleju w silniku, przejdźmy do istotnych informacji, których warto się dowiedzieć przed wymianą oleju w motocyklu. Ten temat zostanie podzielony na kilka punktów, z których każdy będzie dokładnie omówiony, aby ułatwić zrozumienie:

Sprawdź również: Na co zwrócić uwagę przy zakupie motocykla?

Jak często wymieniać olej w motocyklu?

Wymiana oleju w motocyklu różni się od tej w samochodzie, podobnie jak i cała eksploatacja pojazdu. Motocykle są narażone na większe obciążenia niż samochody, co prowadzi do szybszego zużywania się części i płynów, więc trzeba je wymieniać częściej. W przypadku używanego motocykla o większym przebiegu zaleca się wymianę oleju co 3000-5000 km lub co 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi szybciej. Dla nowych maszyn należy stosować się do zaleceń producenta, ponieważ pierwsze kilometry są procesem docierania silnika. Docieranie silnika polega na dosłownym dopasowaniu się ruchomych elementów poprzez delikatne ścieranie się ścianek cylindrów. Wszelkie opiłki z tego procesu osadzają się w oleju, dlatego zaleca się jego wymianę, aby uniknąć dalszego ścierania i rysowania poprawnie dotartego już silnika.

Rodzaje olejów silnikowych- mineralne, syntetyczne, półsyntetyczne

Olej silnikowy występuje w trzech głównych rodzajach: mineralnym, syntetycznym i półsyntetycznym. Poniżej znajduje się krótka charakterystyka każdego z nich oraz ich typowe przeznaczenie:

1. Olej mineralny

  • Charakterystyka: Wytwarzany poprzez oczyszczanie i rafinację ropy naftowej. Jest to najbardziej podstawowy rodzaj oleju silnikowego, który zawiera dodatki zapobiegające zużyciu, pianowaniu i korozji.
  • Zalety: Jest stosunkowo tani w produkcji i zakupie.
  • Wady: W porównaniu do olejów syntetycznych, ma niższą odporność na duże obciążenia i temperatury. Wymaga częstszej wymiany z powodu tendencji do gromadzenia osadów.
  • Przeznaczenie: Idealny dla starszych lub mniej wymagających silników, które nie są poddawane dużym obciążeniom. Jest często stosowany w motocyklach o niższej mocy lub starszych konstrukcjach.

2. Olej syntetyczny

  • Charakterystyka: Tworzony przez syntezę chemiczną z wyselekcjonowanych związków organicznych. Jest to najbardziej zaawansowany technologicznie rodzaj oleju silnikowego.
  • Zalety: Posiada doskonałą stabilność termiczną i chemiczną, co zapewnia wyższą ochronę silnika w różnorodnych warunkach eksploatacji. Jest bardziej odporny na utlenianie i gromadzenie osadów niż olej mineralny. Ma również lepszą lepkość przy niskich temperaturach, co ułatwia rozruch silnika w zimie.
  • Wady: Jest zazwyczaj droższy niż olej mineralny.
  • Przeznaczenie: Polecany dla nowoczesnych, wydajnych silników, szczególnie w motocyklach sportowych lub wysokoprężnych. Doskonale sprawdza się również w pojazdach używanych w warunkach ekstremalnych, takich jak ciężkie obciążenia lub wysokie temperatury.

3. Olej półsyntetyczny

  • Charakterystyka: Mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych. Zawiera w sobie korzystne właściwości obu rodzajów.
  • Zalety: Jest bardziej dostępny cenowo niż olej syntetyczny, oferując jednocześnie większą ochronę niż olej mineralny. Może być bardziej elastyczny w stosunku do różnych warunków eksploatacji.
  • Wady: Nie jest tak wydajny ani stabilny jak olej syntetyczny.
  • Przeznaczenie: Stanowi dobry kompromis pomiędzy wydajnością a ceną. Jest idealny dla motocykli o średniej mocy, które wymagają nieco lepszej ochrony niż oferuje olej mineralny, ale nie są tak wymagające, by koniecznie korzystać z oleju syntetycznego.

Klasyfikacje olejów

Oznaczenia na opakowaniach olejów silnikowych odnoszą się do ich klasyfikacji zgodnie z normami ustalonymi przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers) czy API (American Petroleum Institute). Elementy takiej klasyfikacji to:

Wielowymiarowa ocena lepkości

Pierwsza część oznaczenia (na przykład “10W”) odnosi się do oceny lepkości oleju przy różnych temperaturach. Litera “W” oznacza “Winter” (zima) i wskazuje na ocenę lepkości przy niskich temperaturach. Im niższa liczba przed literą “W”, tym olej jest mniej gęsty w niskich temperaturach, co ułatwia rozruch silnika w zimie.

Ocena lepkości przy temperaturze roboczej

Druga część oznaczenia (na przykład “40”) określa lepkość oleju przy temperaturze roboczej silnika. Im wyższa ta liczba, tym olej jest bardziej gęsty i zapewnia lepsze smarowanie przy wyższych temperaturach.

Zatem, na przykładzie oznaczenia “10W40”:

  • “10W” oznacza, że olej zachowuje swoją płynność nawet w niskich temperaturach, co ułatwia rozruch silnika w zimie.
  • “40” oznacza, że olej utrzymuje odpowiednią lepkość przy temperaturze roboczej silnika, zapewniając skuteczne smarowanie przy normalnej eksploatacji.
Klasyfikacja SAE na odwrocie butelki
Klasyfikacja SAE olejów silnikowych

Warto zauważyć, że oznaczenia te są normowane i różne klasyfikacje mogą być odpowiednie dla różnych typów silników i warunków eksploatacji.

Jaki olej do motocykla? Wybór właściwego oleju

Przygotowując się do wymiany oleju w motocyklu, pierwszym pytaniem, jakie należy sobie postawić, brzmi: “Jaki olej wybrać?” lub “Jaki olej był zalany do tej pory?” Podczas wyboru oleju do motocykla warto kierować się zaleceniami producenta danego modelu jednośladu. Jeśli nie jesteśmy pewni, jaki olej zalewać do silnika lub nie pamiętamy poprzedniego wyboru, dobrze jest sięgnąć po informacje rekomendowane przez producenta. Dane dotyczące rodzaju i klasyfikacji oleju można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na stronie internetowej producenta motocykli.

Warunki użytkowania

Ważne jest również uwzględnienie warunków eksploatacji motocykla, takich jak styl jazdy, oraz środowisko, w którym będzie użytkowany:

  • Przykład 1: jeśli często jeździsz po mieście, gdzie występują częste rozgrzewania silnika i zatrzymywania w korkach, odpowiednim wyborem będzie użycie oleju syntetycznego o niższej lepkości, na przykład 5W-30. Ten rodzaj oleju zapewnia lepszą ochronę silnika podczas częstych startów i zatrzymań, typowych dla jazdy miejskiej.
  • Przykład 2: jeśli często podróżujesz po autostradach lub górskich drogach, gdzie silnik jest stale obciążony dużymi prędkościami i zmieniającymi się nachyleniami, może być konieczne użycie oleju o wyższej klasyfikacji, takiej jak 10W-50 lub 15W-50. Tego rodzaju oleje zapewniają lepszą ochronę silnika w warunkach wysokich temperatur i przy dużych obciążeniach.

Warunki eksploatacji motocykla, takie jak częste podróże na długie dystanse, jazda w trudnych warunkach terenowych czy też częste uruchamianie silnika w zimnych warunkach, mogą wpływać na wybór odpowiedniego oleju. W zależności od warunków użytkowania, konieczne może być wybranie oleju o specjalnych właściwościach, np. wyższej lepkości lub większej odporności na wysokie temperatury.

Przy wymianie oleju w motocyklu, warto upewnić się, że pochodzi on od renomowanego producenta, co oznacza, że jest markowy i pochodzi ze sprawdzonego źródła.

Krótko o filtrze oleju

Filtr oleju w motocyklu pełni istotną rolę w utrzymaniu właściwej kondycji silnika poprzez usuwanie zanieczyszczeń z oleju, który krąży w jego wnętrzu. Jego zadaniem jest zatrzymywanie cząstek zanieczyszczeń, takich jak opiłki metalu, kurz czy osady, które mogą się pojawić w wyniku normalnej eksploatacji silnika. Usuwanie tych zanieczyszczeń jest niezbędne dla zachowania wydajności i trwałości silnika, ponieważ obecność zanieczyszczeń może prowadzić do zużycia i uszkodzenia ruchomych części, takich jak tłoki, wały korbowe czy łożyska.

Wymiana oleju w motocyklu jest procesem, który warto połączyć z wymianą filtra oleju, aby zapewnić ciągłość skutecznego procesu filtracji. Filtry oleju są zazwyczaj umieszczone w strategicznych miejscach w układzie smarowania silnika, takich jak podstawa filtra lub obok pompy olejowej. Warto je wymieniać przy każdej wymianie oleju.

Jak wymienić olej w motocyklu? – procedura

Wymiana oleju w motocyklu nie jest taka trudna!

Teraz, kiedy masz podstawową wiedzę na temat olejów, czas na przystąpienie do wymiany. Zazwyczaj proces ten przebiega następująco:

1. Przygotowanie motocykla:

Umieść motocykl na płaskiej powierzchni, zapewniając mu odpowiednie wsparcie, aby był stabilny. Dobrze, aby motocykl nie opierał się na stopce, lecz stał na stojaku lub podnośniku. Równa powierzchnia ułatwi wypływanie oleju z całego silnika. W przypadku motocykli sportowych, warto dodatkowo zdjąć niektóre owiewki, aby uzyskać lepszy dostęp do filtra oleju i korka spustowego. Zapoznaj się z instrukcją obsługi motocykla, aby dowiedzieć się ile potrzebujesz oleju. Jeżeli wymieniasz olej + filtr, będziesz potrzebować średnio o 0.3l więcej oleju. Aby nie pobrudzić rąk, załóż rękawice, np. nitrylowe. W niektórych modelach motocykli informacja o ilości potrzebnego oleju jest wyryta na pokrywie silnika.

Informacja o ilości oleju na pokrywie silnika

2. Rozgrzanie oleju:

Uruchom silnik na kilka minut, aby olej lekko się rozgrzał. Ciepły olej jest bardziej płynny i łatwiej wypływa z silnika.

3. Spuszczenie starego oleju:

Odkręć korek spustowy oleju, który znajduje się na dnie silnika. Umieść pod nim pojemnik, aby złapać zużyty olej, i pozostaw, aż cały olej wypłynie. Odczekaj około 5 minut i upewnij się, że wszystko zostało odpowiednio oczyszczone. Zakręć śrubę spustową.
PO SPUSZCZENIU STAREGO OLEJU NIE WŁĄCZAJ SILNIKA!!! URUCHOMIENIE GO WYWOŁA NIEODWRACALNĄ SZKODĘ!!!

4. Wymiana filtra oleju (opcjonalnie):

Odkręć filtr oleju przy użyciu klucza do filtra oleju. Zainstaluj nowy filtr, smarując jego uszczelkę olejem silnikowym. Nie zaciskaj filtra zbyt mocno, ale też nie za luźno – zaleca się dokręcać do wyczuwalnego oporu.
Przy każdej wymianie oleju warto również wymienić filtr oleju!

5. Wlanie świeżego oleju:

Po założeniu nowego filtra oleju i zakręceniu śruby spustowej, otwórz wlew olejowy i umieść lejek, aby uniknąć pobrudzenia maszyny. Powoli nalej nowy olej do silnika, korzystając z odpowiedniej klasy i ilości oleju zgodnie z zaleceniami producenta. Kontroluj ilość wlanego płynu. Upewnij się, że nie przekroczysz maksymalnego poziomu.

6. Kontrola poziomu oleju:

Po napełnieniu silnika sprawdź poziom oleju za pomocą szkiełka lub bagnetu. Upewnij się, że olej mieści się między minimalnym a maksymalnym poziomem.
Zbyt mała ilość oleju może doprowadzić do zatarcia silnika!

Sprawdzenie poziomu oleju na bagnecie
Sprawdzenie poziomu oleju na bagnecie

7. Sprawdzenie wycieków:

Odpal silnik na kilka minut, a następnie wyłącz. Sprawdź ponownie poziom oleju oraz sprawdź wokół filtra oleju, korka oleju i korka spustowego czy nie ma wycieków. Jeżeli po wymianie oleju motocykl pokazuje niskie ciśnienie oleju – dolej trochę, pewnie jest go za mało.

8. Czyszczenie:

Oczyść jakiekolwiek wycieki lub plamy oleju. Upewnij się, że wszystkie narzędzia zostały odłożone.

9. Zapamiętaj datę:

Zanotuj datę i przebieg wymiany oleju w motocyklu, aby móc monitorować regularność serwisu.

10. GOTOWE!!

Motocykl jest gotowy do użytku 🙂

Wskazówki

  • Podczas wymiany filtra oleju zaleca się otworzenie go i sprawdzenie, czy na papierze filtrującym nie ma żadnych metalowych opiłków. W przypadku nowego motocykla może to być normalne, ponieważ pierwsze kilometry są okresem docierania silnika, co powoduje delikatne ścieranie się go. Jednakże, jeśli motocykl ma już większy przebieg, obecność metalowych opiłków może wskazywać na problem z zacieraniem się silnika.
  • Zawsze warto zakupić trochę więcej oleju, niż jest to wymagane. Czasem może się zdarzyć, że będzie potrzebna większa ilość oleju niż zaleca producent. Pamiętaj również o filtrze – musi też być odpowiednio nasączony!
  • Aby dokonać skuteczniejszej wymiany oleju, możesz zastosować płukankę. Warto kupić dodatkowo najtańszy olej, aby rozmieszać w nim preparat. Jednak należy zachować ostrożność, zwłaszcza w przypadku starszych maszyn. Istnieje ryzyko, że płukanka może zaszkodzić silnikowi. Zbierany przez lata nagar może uszczelnić silnik, a jego oczyszczenie może powoli powodować szkody. Zawsze warto więc konsultować się z profesjonalistą przed zastosowaniem tego typu produktów.

Podsumowanie

Wymiana oleju w motocyklu to ważny proces, który zapewnia prawidłową pracę silnika. Olej nie tylko smaruje ruchome elementy, ale także odprowadza ciepło, oczyszcza silnik z osadów i chroni go przed zużyciem oraz korozją. Wybór właściwego oleju jest zatem kluczowy dla wydajności i trwałości motocykla. Zużyty olej traci swoje właściwości smarne, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

Przed przystąpieniem do wymiany oleju warto poznać kilka istotnych informacji. Przede wszystkim, częstotliwość wymiany oleju zależy od rodzaju i warunków użytkowania motocykla. Dla używanych motocykli z większym przebiegiem zaleca się wymianę co 3000-5000 km lub co 12 miesięcy. Natomiast dla nowych motocykli, należy stosować się do zaleceń producenta, uwzględniając okres docierania silnika.

Rodzaje olejów silnikowych, takie jak mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne, różnią się właściwościami i przeznaczeniem. Olej mineralny jest podstawowym rodzajem, odpowiednim dla starszych lub mniej wymagających silników. Olej syntetyczny, z kolei, oferuje lepszą ochronę w różnych warunkach eksploatacji, szczególnie w motocyklach sportowych. Natomiast olej półsyntetyczny stanowi kompromis między wydajnością a ceną, będąc dobrym wyborem dla motocykli o średniej mocy.

Podczas wymiany oleju, warto upewnić się, że pochodzi on od renomowanego producenta, aby mieć pewność co do jego jakości. W kolejnych krokach wymiany należy odpowiednio przygotować motocykl, a następnie rozgrzać i spuścić stary olej, wymienić filtr oleju, nalać świeży olej i sprawdzić jego poziom. Warto także skorzystać z płukanki, aby usunąć nagar z silnika, jednak należy zachować ostrożność, zwłaszcza przy starszych maszynach.

Teraz wiesz już wszystko 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *